Jak szybko rozwinąć i zweryfikować swoje pomysły?

Często wpadając na nowy i jakże genialny pomysł, czy to dotyczący potencjalnego projektu czy czegoś innego, człowieka napada atak euforii. Tej ekscytacji towarzyszy najczęściej motywacja do działania, ale i również tworzy się mentalna zasłona, która przykrywa wszystkie minusy przedsięwzięcia.

Jak mówi stare powiedzenie: „Jeżeli wpadłeś na jakiś nowy, innowacyjny pomysł to już przynajmniej tysiąc osób wpadło na to wcześniej.” Jest w tym dużo prawdy, a z tym powiedzeniem wiążą się trzy kwestie:

  • Ktoś już to wymyślił i zrobił, ale jeszcze o tym nie wiemy.
  • Ktoś już to wymyślił, ale nie podjął (lub jeszcze nie podjął) żadnych działań.
  • Ktoś już to wymyślił, ale pomysł zweryfikował i stąd nie podjął działań.

Właśnie ten trzeci punkt jest kluczowy jeszcze w momencie zanim podejmiemy konkretne działania. Warto więc wykonać dwa następujące kroki by zastanowić się głębiej nad swoim pomysłem.

Metoda 5W+H

Polega ona na odpowiedzeniu sobie (najlepiej zapisując sobie to gdzieś) na 6 poniższych pytań. No nic prostszego.

What  (Co) – pytanie  odnosi się do tego co/jaki projekt lub pomysł chciałbyś wykonać. Warto napisać to w jednym, prostym i zrozumiałym zdaniu.

Who (Kto) – to pytanie ma na celu określenie grupy docelowej ale również Twojego zespołu projektowego (jeżeli taki potencjalnie posiadasz). Jeżeli działasz w jakiejś organizacji to warto zastanowić się czy przedsięwzięcie to pasuje do jej profilu, czy będziesz mógł pod jej szyldem to zorganizować.

When (Kiedy) – odpowiadając na to pytanie określisz ramy czasowe nie tylko dla samego produktu projektu, ale w miarę możliwości również poszczególnych zadań projektowych. Oczywiście nie jest to jeszcze czas na szczegółowe zagłębianie się, ponieważ nie budujesz teraz harmonogramu. Niemniej jeżeli jesteś już w stanie zidentyfikować potrzebny czas np. na rozpoczęcie realizacji projektu, to warto już taki fundament do harmonogramu stworzyć.

Where  (Gdzie) – na tym etapie trzeba uświadomić sobie, gdzie chcesz projekt zrealizować. Jeżeli  Twoim  projektem  jest  zorganizowanie  konferencji  musisz zidentyfikować potencjalne możliwości, które przed Tobą się wyłaniają: czy masz odpowiednie zaplecze logistyczne, miejsce na warsztaty, salę konferencyjną. Jeżeli planujesz kilka dni prelekcji,  powinieneś  zadbać  również  o  nocleg  i  atrakcje  dla  uczestników  w  możliwie najdogodniejszy dla nich sposób.

Why (Dlaczego?) – tym razem odpowiedz sobie, dlaczego chcesz zrealizować ten projekt? Co sprawia, iż jest on istotny? Jaki jest też jego cel? Przede wszystkim ma to za zadanie wydobycie argumentów do podniesienia motywacji, którą możesz  zarazić swoich kolegów z ekipy projektowej.

How (Jak?) – na koniec warto określić metody i narzędzia jakimi się posłużysz realizując swój projekt. Oczywiście wstępnie, ponieważ znowu – nie tworzysz jeszcze konkretnego planu. Warto zastanowić się nad kosztami realizacji projektu. W zależności od wielkości przedsięwzięcia na pewno będziesz w stanie sobie wyobrazić, czy potrzebne będą setki, czy tysiące złotych i jaka jest szansa na pozyskanie tych środków.

Co daje takie rozpisanie swojego pomysłu? Przede wszystkim zwiększa spojrzenie na sprawy z nim związane, rozbudowuje luźną dotychczas ideę. Jednak to nie wszystko, ponieważ warto użyć jeszcze jednego narzędzia, który może wyraźnie pomóc zweryfikować Twój pomysł.

Analiza SWOT

W   momencie gdy  posiadasz  już  dosyć  szczegółową  koncepcję  Twojego  projektu, powinieneś skupić się również na zidentyfikowaniu w nim ryzyka. Jedną z najpopularniejszych metod do tego służących jest właśnie analiza SWOT, dzięki której wyznaczysz słabe strony i zagrożenia w Twoim projekcie. Jakby tego było mało– analogicznie do wyznaczania ryzyka czy minusów określone zostaną silne strony oraz szanse, które mogą pojawić się w trakcie realizacji planowanego przedsięwzięcia. Analiza  SWOT swoją nazwę zawdzięcza kryteriom, z których się składa:

S – Strengths (silne strony),

W – Weaknesses (słabe strony),

O – Opportunities (szanse),

T –Threats (zagrożenia).

Analiza jest przeprowadzana w postaci tabeli składającej się z dwóch kolumn oraz dwóch wierszy (pomijając nagłówki). W każdej z komórek wskazujemy poszczególne elementy analizy, co w przejrzysty sposób umożliwia nam kompleksowe spojrzenie na warunki panujące w projekcie, niwelując w ten sposób ryzyko poprzez świadomość zarówno pozytywów i negatywów w Twoim przedsięwzięciu.

No dobra, czas teraz też na kilka słów wyjaśnień. Wprowadzając na bloga tematykę projektową obiecałem, że będę nawiązywał do tematu piwa i opierał się na przykładach. Tym razem będzie trochę inaczej, ponieważ przykład pojawi się na blogu w innym wpisie. Pracuje obecnie nad przygotowaniem projektu związanego z piwem oraz promocją piwnej kultury i to właśnie on będzie tym przykładem. Póki co jeszcze proszę o cierpliwość 😉 Na tę chwilę mam nadzieję, iż przedstawione w tym wpisie narzędzia pomogą Wam poukładać sobie Wasze pomysły oraz rozszerzyć spojrzenie na nie. To wszystko po to, by na wstępie możliwie najdokładniej uświadomić sobie ich wykonalność oraz uniknąć na starcie błędów, których można by od początku uniknąć.

Polub i udostępnij: